יום שלישי, 7 ביוני 2011

גאונות בוובקומיקס - הקדמה

ברשת מתפרסת כמות רמה של קומיקס. אני מאמין שקראתי דיי הרבה אך אני לא יכול להגיד שקראתי אפילו חלק קטן מכל מה שקיים. כיום אני עוקב אחרי כמות של בין 20 ל-30 וובקומיקס מסגנונות ופורמטים שונים. במקור, התכוונתי לכתוב בקצרה, מעין ביקורת, על שני וובקומיקס אהובים עלי. אחת מהמילים שבאתי להשתמש לתיאורם היא "גאוני". אז שאלתי את עצמי - באיזו זכות אני יכול לקרוא למשהו גאוני? איך אני מגדיר גאונות? והכי חשוב - האם אחרי שהגדרתי ועניתי על כל השאלות האלו לעצמי, האם הוובקומיקס האהובים עלי עדיין יכולים להחשב לגאוניים?

קומיקס יכול לבוא בהרבה טעמים ופורמטים שונים, ואחרי הפריצה לרשת המגוון רק התרחב. אחד הפורמטים שנשאבו מהעיתונות היומית הוא הסטריפ. אותו פורמט בעל מספר פאנלים מצומצם, חוסר בעלילה רחבה, דמויות קבועות עד כדי אבסורד, או פאנל מתחלף של דמויות חד פעמיות. מטעמים כלכליים שמקורם בהגבלות פרקטיות בהדפסת עיתונים, סטריפים, בצורה הקלאסית שלהם, שומרים על צורה אחידה, ומספר פאנלים קבוע. חלק מיוצרי הסטריפים ההסטוריים השתמשו במגבלות האלו ובמשך השנים שיכללו ועידנו את אומנותם עד רמת גאונות. אבל כעת, כשאין הגבלה על המיקום ומספר הפאנלים, האם הסטריפים באינטרנט מגיעים לאותה רמה של גאונות כמו אחיהם על הנייר?

מגבלות כיתרון. Calvin and Hobbes

פורמט אחר הוא כמובן הוובקומיקס העלילתי - סיפורים רומנטיים, מדע בדיוני, ביוגראפי, וכד'. עלילות שירתקו אתכם, יצמידו אתכם למסך, ישובים על קצה הכיסא, ומצפים בכליון עיניים לחלק הבא שיפורסם לפי לוח הזמנים של הקומיקס. מקורותיו של הקומיקס העלילתי כנראה נעוצים בפרסומים החודשיים או השבועיים שאנחנו מדמיינים כאשר אנחנו חושבים על "חוברת קומיקס". אחד מהשינויים העיקריים בין אותן חוברות לוובקומיקס עלילתי נעוץ בקצב הפרסום. בחוברת היית מקבל בין 20 ל-40 עמודי קומיקס כל חודש או מספר שבועות, בזמן שוובקומיקס מפרסם בדרך כלל עמוד יחיד פעם אחת או מספר פעמים בשבוע. מצד אחד זמן ההמתנה בוובקומיקס עלילתי עד לחלק הבא של העלילה קצר יותר, אבל כל מנה קטנה יותר. האם ההבדל הזה בקצב בפרסום יכול להניב סיפורים גאוניים? ומה עם כלים אחרים שיוצרי וובקומיקס משתמשים בהם כדי ליצור עלילה משובחת?

קשה להפסיק באמצע. Watchmen 

אלו רק שניים מתוך קשת רחבה של פורמטים, אבל אלו הכי הבולטים שבהם ברשת. כמו כן קיימות רמות שונות של שילובים בין פורמטים שונים. וובקומיקס עם עלילה רחבה, אבל ששומר על מספר פאנלים וצורה רחבה, או וובקומיקס ללא שום עלילה, אבל בכל זאת בוחר שלא לשמור על צורה מצומצמת, וכד'. מבחינה מסויימת, גם לשבור את הפורמט המקובל ולגרום לנו למתוח הגדרות ולהמציא חדשות יכול לרמוז על גאוניות מסויימת.

לשבור פורמט מוכר. Jimy Corrigan

אז מה זה בכלל וובקומיקס גאוני? מבחינתי, זה וובקומיקס שמשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותו. בתור מדיה (וובקומיקס), שהיא חלק ממדיום (קומיקס), שעליו נאמר רבות שהוא שילוב של מדיומים אחרים (אך אני לא אכנס אל הנושא הזה עכשיו), ובנוסף לכך העובדה שהוא קיים במרחב הווירטואלי, מגוון הכלים הזה הוא רחב. רחב ביותר אפילו. עליו לא רק להשתמש בכולם או ברובם הגדול, עליו גם להיות מוצלח. הן מבחינת עניין, והן מבחינת קהל קוראים. יכול להיות שיצרת יצירת מופת מכל בחינה, אבל באינטרנט, אם אף אחד לא מעיין ומשתף הלאה, האם זה באמת כל מה שזה מתיימר להיות?

במאמרים הבאים אתייחס לכלים הייחודיים האלו, וכיצד הם משפיעים על פרסום קומיקס ברשת. כמו כן, אתן דוגמאות לוובקומיקס שאני מחשיב כגאוניים, וגם כאלו שלא.


2 תגובות:

  1. פשש, הצלחת להרשים אותי. נוספת לרשימת הקבועים.

    אגב, לא יודע אם יצא זה איזה משהו כללי אבל כל מי שפגשתי עד עכשיו בחנות קומיקס היה פשוט בנדאם מגניב- בקטע של זורם לשיחה והכל. ממש לא כמו הסטיגמה שיש בחו"ל.

    השבמחק
  2. תודה רבה! שמחתי להרשים. כמו שנאמר בכותרת, זאת רק ההקדמה והמשך עוד יבוא. :)

    יש אנשים שחנויות קומיקס מבהילות אותם. להרגיש טיפש מול המוכר, או לשאול שאלות שכל ילד אחד יצחק על ששאל... אחרי שעוברים את המחסום המנטאלי הזה, מגלים אנשים מעולים שמנהלים את החנויות ואת הלקוחות הקבועים שגם ישמחו להמליץ.

    השבמחק