יום ראשון, 19 ביוני 2011

Igor: Fixed by Frankensteins - ביקורת קומיקס


Chris Reilly & Chris Grine, SLG Publishing.

איגור. איך להתחיל ביקורת על קומיקס כל כך קצר (72 עמודים) שניתן לסיים אותו בפחות מחצי שעה, אבל עדיין יותר מרתק, מוזר ומפתיע מהרבה דברים אחרים שיותר גדולים ממנו?
אולי מההתחלה.

לפני כמה שבועות אני מקבל שיחת טלפון מקומיקאזה. הספר שהזמנתי הגיע. הידד! לאחר מספר ימים אני מגיע, ובא לרכוש את הספר. אך רגע! אם כבר, אולי אז גם אקנה את הספרים הבאים בסדרות שאחריהן אני עוקב? אוקי. הו! והנה הספר ההוא שהיה קיים רק בגירסה יקרה עם כריכה קשה, ועכשיו הוציאו אותו בכריכה רכה וזולה יותר. האם עיני מטעות אותי? זה הספר ההוא שאזל מהמדפים לפני שנה וכעת הוא בהדפסה שניה! הידד!
מפה לשם, אני חוזר לקופה עם עם חמישה ספרים במקום במקום אחד. כולם עבים, עמוקים ולא ממש זולים. אני מתקרב על מנת לשלם, אבל... רק רגע אחד.
אני מחליט לעבור על מדפי הספרים המשומשים. אולי אמצא איזו מציאה. בוא נראה... חוברת של סיפור באמצעו. אוגדן על גברים שריריים עם חרבות מגואלות. סיפור על נערה אובדנית. חמישה ספרים זהים על גיבורות בעלות לבוש מינימאלי... רגע. מה זה? איגור? זה מעניין. מוכר! כמה עבור הדבר החמוד הזה? רק עשרים שקלים? תוסיף לערימה.
הרגשתי שאני מרחם על הספר. כל כך קטן ודק מול כל הספרים בעלי הגודל הסטנדרטי של קומיקס "מיינסטרים" שמסביבו. על הכריכה מתנוססת דמות חלשה, חולנית ומפוחדת שנאלצה לחלוק יחדיו את המדף עם דמויות חזקות, בטוחות ולוחמניות. אימצתי אותו לחיכי בלי לחשוב הרבה או לעיין יותר מידי בתוכן.

עד שהיום החלטתי לקרוא אותו.


על מה זה Igor: Fixed by Frankensteins? האמת? אין לי מושג. כלומר, יש לי מושג מהבחינה שאני יכול לתאר את העלילה והדמויות, אבל קשה לי להגדיר את העולם שהכל מתרחש בו. יש שם צפלינים, מפלצות, אלים יווניים, אסטרונאוטים, זומבים... נראה שהעולם בנוי מסטראוטיפים שמקורם בסרטים גרועים. כשהדמות הראשית (שעל פי העטיפה האחורית לא קוראים איגור, אלה Hunchback, כלומר "גיבן") מופיעה לראשונה היא יוצאת לדוג. תוך עמוד אחד היא תופסת דג מפלצתי שמעיף אותה לספינת אוויר, שם דיילת גברית מוזגת לו שמפניה. תוך מספר שניות טרוריסט סקוטי דורש מדמות ג'יימס-בונדית לשחרר את סקוטלנד, והנ"ל מסרב בקרירות אנגלית. יש פיצוץ והגיבן עף מהספינה.
ואז מתחילה העלילה.
וחוץ מהדמות הראשית, שום דבר שהוצג עד עכשיו לא יחזור שוב.

הקצב פה הוא מהיר. דברים אקראיים קורים בין עמוד לעמוד, ולוקח לקורא כמה דקות להסתנכרן על העלילה. כמעט שאין טקסט ורוב הדמויות אילמות, או שמדברות מספר מצומצם של משפטים. האומנות היא פשוטה, אך מדוייקת. למרות שאפשר לרוץ על הספר ולסיים אותו תוך 10 דקות, אני ממליץ להתעקב בכל זאת על המבטים של הדמויות ועל הסביבה ולתת לדברים לשקוע.

למרות שהוא קצר, איגור מכיל הרבה - סיפור אהבה, גבורה, אקשן, הומור מטורף וסוריאליסטי, ואפילו קומיקס בתוך קומיקס כפארודיה למדיום בשנות ה-30, וסרט אימה B-Movie. הכל בכמויות מדודות ומרוכזות.
הוא לא הספר הכי מצחיק או הכי מטורף ומוזר שקראתי, אבל הוא זול, כיפי, מהיר ושווה קריאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה